torsdag 28 januari 2010

Den inre ryttaren - Tänk rätt och rid bättre

Av: Cecilia Löfgren


Den här boken kan jag varmt rekomendera. Läste den första gången för ca 2 veckor sedan och har efter det läst om den två tre gånger.

Cecilia skriver på att fantastiskt bra sätt och jag måste säga att jag har lärt mig otroligt mycket av hennes bok. Eller lärt är nog fel ord, hon skriver om saker som jag redan kan/har lärt mig. Men saker som jag har förträngt och inte tänker på i den dagliga vardagen med hästen.


Här är några tänkvärda "citat" från hennes bok:


- En bra ledare visar också en stor respekt för sin häst


- Acceptera och bli vän med din rädsla,

När ni ska rida, se till att ni är 3 stycken på turen, du, hästen och din rädsla. Jag "satte" rädslan framför mig i sadeln. Under första ridturen var den jätte stor, större än jag. Men redan vid nästa ridtillfälle hade den minskat i omfång.

Tala om för din häst att rädslan är med och var den sitter, då kommer din häst också att känna sig ryggare.


- Dominans tar man, respekt förtjänar man och förtroende får man. / Sven Forsström



Cecilia skriver även väldigt mycket bra och tänkvärda saker om inre och yttre press.

En bok till alla ryttare och hästmänniskor oavsett ålder och kunskaps nivå.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Låter som en bra bok,

    SvaraRadera
  2. Jadu Alex, den där boken verkar vara som klippt och skuren för mig. Var hittar jag den?

    SvaraRadera