torsdag 21 januari 2010

Halvhalt - Förhållning

Läste precis en tråd på Bukefalos.
Vad är skillnaden mellan Halvhalt och Förhållning??


Det var flertal olika svar och många tyckte olika. Jag sitter här nu och tänker efter, vad är egentligen skillnaden? Halvhalt och förhållning, ord – kommandon som man har hört jämt. Ridläraren har under alla år som jag ridit sagt, ta en förhållning, gör en halvhalt! Men nu när jag tänker efter, vet jag egentligen vad det betyder? Eller Vad det innebär? Jag kommer ihåg min första lektion när vi skulle lära oss att göra halvhalter. Vi skulle rida runt fyrkantsspåret i ridhuset (i trav, för att det var lättare) och Vid varje bokstav skulle vi göra en halvhalt. Dem första halvhalterna vi skulle göra Var som 2 steg i skritt. Så vid varje bokstav så saktade man av/gjorde en halvhalt, Skrittade två steg och sen direkt fram i trav. När alla lyckades med detta så minskade Ridläraren till att man bara skulle ta 1 steg i skritt och när vi klarade det så skulle vi bara Göra ett halvt steg i skritt. Efter de skulle vi bara tänka som att vi skulle göra ett halv steg I skritt och då blev det en halv halt.

Ridläraren förklarade att man skulle göra en halvhalt varje Gång som man påbörjade något nytt. Tex. Om jag skulle fatta galopp så skulle jag först göra en halv halt sedan fatta galopp eller om jag skulle göra en volt – först en halvhalt sedan påbörja volten. Halvhalten var alltså något man gjorde för att förberedda hästen på att något nytt komma skall.


Så tror jag att jag fortfarande tänker om halvhalter. En halvhalt gör jag som något ’uppsamlande’ för att få hästen uppmärksamhet och för att få bakbenen att trampa under sig lite extra. För att sedan påbörja något eller helt enkelt bara få uppmärksamhet!

Men är detta verkligen rätt?

Förhållning?? Hm, det tror jag aldrig att jag har gått igenom med någon ridlärare. Kan i alla fall inte minnas någon lektion där vi har gått igenom förhållning. Men en föhållning för mig gör man för att minska på tempot eller takten. Så om min ridlärare säger till mig, gör en förhållning. Då skulle jag uppfatta det som att hon vill att jag ändrar på tempot eller takten.

Stämmer detta?

Jag måste fråga Gina direkt när jag kommer till stallet idag och se vad hon säger :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar