måndag 8 februari 2010

Helgen har bestått av ridning i skogen Fredag och Söndag, i Lördags tog vi bara en promenad!

I Fredags så pulsade vi fram och tillbaka 2 gånger på vår 'älskade' grusväg. Mycket trav och galopp. Det var då fortfarande inte plogat så hästarna fick pulsa för fullt! Putte fick gå först en bit (annars brukar Cesto gå först eller så går vi bredvid varandra) Men när jag låg bakom Putte så kunde jag göra lite öergångar mellan trav och galopp. Vilket fungerade fantastiskt bra.

Lördag: Hade egentligen tänkt att rida ut själv (grusvägen) men direkt när jag tog in honom från hagen så var han på helspän. Väl i stallet för att borsta så spände han varenda muskel i kroppen! Så jag tog mitt förnuft tillgång och bestämde mig för att inte rida. Så jag sattsade på att få honom lugn när jag borstade. Ryktade, masserade och 'lugnade'. Efter ett tag kom Suz ner till stallet och vi bestämde för att bara ta en promenad ( hon skulle ut och gå med sin hund).. Första biten var han spänd, stannade och tittade, sega, ville inte gå. Men när vi hade gått en bit så lugnade han ned sig helt (troligen för att hans matte lugnade sig)

Söndag: En tur i SKOGEN. Alltså inte grusvägen. Tillsammans med E - P, S - M , Vi var nog ute nästan 1 timme. Det var mycket folk ute i skogen,människor som var ute med sina hundar och häst ekipage. Så vi tog det lugnt, mesta dels skritt och trav.


Nu när det verkligen börjar fungera att rida igen så kommer det ju fram andra problem (men som är långt ifrån lika stora som att inte kunna rida) Men Alcesto är så himla stel i vänster sida. Hur jag än försöker böja, vända & vrida så vill det inte lossna. Sen är det inte så lätt iof när man bara rider i skogen. Men jag skulle verkligen vilja ha loss hans vänster sida. Men jag vet inte riktigt hur jag ska bär mig åt.
Någon som har bra övningar på hur man får loss en häst när man rider i skogen??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar