tisdag 23 februari 2010

Mycket som händer,

men dåligt med uppdatering.
Ridningen 'knallar och småspringer'! Rider enbart ute eftersom det ännu inte har blitt någon transport. Men vi har så fina vägar runt stallet så det fungerar riktigt bra! Mycket pulsträning i snön kombinerat med 'dressyr' på vår plogade grusväg!
Cesto har blivit mycket mjukare och finare, jag har fortsatt att rida på det raka bettet men jag tror egentligen inte att det är bettet som gör att det går bättre. Det är nog jag som har insett att jag måste börja tänka på min sits HELA tiden. Jag sitter som en hösäck och det är klart att man inte kan inverka rätt på hästen om man sitter helt fel. Så nu är mitt stora mål att ändra min sits. Vilket är riktigt svårt. Men när jag väl sitter rätt så får man så mycket tillbaka!

Cesto har under en längre tid vilat högerbak mycket. Jag har reagerat på att det alltid är högerbak han vilar men han har inte vart halt, inte varm, svullen eller något annat konstigt. Så jag har ridit på som vanligt. Men igår när jag hade ridit klart så får jag för mig att massera lite på hans rumpa och känner då att han är väldigt spänd i högerbakskinka. Vänsterskinka är mycket slappare/mjukare + att jag kände som små muskelknutar i högerbak skinka. Jag tror inte att det är något allvarligt. Men jag ska låta en massör massera igenom honom :-)

CESTO ÄTER TORV!!
vad gör man åt de? Han har gjort det ett tag, han har nog gjort det sen jag köpte honom, mer eller mindre. Men nu för några veckor sedan så reagerade jag på att det var så mkt han åt. Så jag började kolla igenom foderstaten. Min första tanka var att det är något som saknas i foderstaten. Så jag tog en extra titt på foderstaten och vad jag kan se så får han det han behöver. Jag har ringt till foderexperter och frågat men inte fått så mycket hjälp med vad det kan vara. Men när jag för ca två veckor sedan var på Tungelstaboden och köpte Fibergi så frågade jag personalen på Tungelstaboden och dem rekomenderade att jag skulle ge lite extra kalk och fosfor. Så jag köpte en burk med Kalk-Fosfor. Men det verkar inte heller hjälpa. Igår när jag släpper in honom i boxen efter ridningen så var det precis till middagstid. Så Cesto hade fått sitt em-hö + kraftfodret inlagt i boxen. Han äter upp kraftfodret och sedan ställer han sig och äter torven och dissar helt sitt silage. Varför?? Jag kan ju tillägga att han igår fick en ny torvbal! Silaget vi har är jätte fint med bra värden så jag kan inte förstå varför han äter torven? För drygt 1 år sedan fick Cesto akut diarre och var jätte sjuk och jag blir så orolig att han ska få det igen. Det kan ju inte alls vara bra med Torvätande. Någon som har bra förslag på vad man kan göra åtsaken?

1 kommentar:

  1. Lägg ett lager halm över hela bädden. Bättre för honom att plocka med halm än torv. Annars är inte torv 'farligt' det är ju en naturprodukt, men visst känns det obehagligt. Våra hästar äter inte silaget ibland (inte alls) och jag har fått för mig att det är hunden och/eller katten som faktiskt pinkar på det. :-( Apropå transport - Maria's (Pommac) transport är fortfarande till salu berättade hon förra veckan.

    SvaraRadera