måndag 1 februari 2010

I helgen har det varit fullfart med träning.

Fredag: En tur i skogen med Suz o Marcel. Dem hade inte hunnit ploga vägen så hästarna fick pulsa lite :-)
Galopperade en liten sträcka, första galoppen sen innan jul. Så underbart att galoppera och Cesto bara fattade galopp utan minsta bus! Duktig häst!

Lördag: ojoj, vilket lördag.
Morgonen började med att jag och Elina åkte till Mikkis stall och skulle låna hennes släp. Släpet var helt insnöat så det var bara att börja skotta fram släpet. När vi väl har skottat fram släpet så hade allt frusit!! Men efter mycket om och men (varmvatten och 556, eller vad det heter) och med massor av hjälp av hela familjen på Bröta så fick vi äntligen på släpet och kunde börja bege oss mot vårt Stall.
Vi kommer väl inte mer än si så där, 100-200 meter. Då kommer det en liten, liten backe som man måste upp för, för att komma ut på vägen. När vi är mitt i backen så kommer det en bil ute på vägen (vägen som vi ska ut på) Så jag var tvungen att bromsa och sen var det kört. Bilen bara slirra och släpet gled på sniskan. Så där stor vi, mitt i backen, med ett släp som stod på sniskan och en bil som inte ville hjälpa till. Jag försöker att backa och giga till det lite, men det blev bara värre. Det kommer en bil bakom som vill ut på vägen och 3 stycken bilar som vill in på grusvägen. Men ingen kommer någonstanns då vi står mitt i vägen. Men alla snällar människor på Bröta kommer och hjälper oss. Vi får lossa släpet, backar det för hand, backa bilen, sätta på släpet och äntligan köra iväg ( 2 timmar senare än beräknat) Tusen tack till alla snälla människor på Bröta som hjälpte oss att komma iväg.

Väl i stallet så börja vi med att lasta Cesto (för att åka till ridhuset i Sorunda och träna) Cesto går in galant och vi åker iväg.
Jag red ca 45 minuter i ridhuset, men tog det väldigt lungt då det var så kallt. Men Cesto kändes pigg och alert. Han var extremt stel i vänster. Men annars väldigt mjuk och följsam. Det blev mycket bara sträcka ut i ridhuset, vilket verkligen behövdes. Mycket växklingar mellan trav och galopp. Super kul att få rida i ett ridhus utan alla snö!! Att få rida lite 'på riktigt'. (Elina tog ca 200 bilder, så bilder kommer senare när jag har fått dem)

Sen ska vi bara lasta och åka hem. Dock så är det en ganska brant backe direkt från ridhuset. så jag och Elina bestämmer att jag kör upp bilen och släpet för backen så går Elina upp med Cesto så lastar vi Cesto ovanför backen. Jag börjar köra, men kommer inte mer än upp för halva backen innan bilen börja slira. Backar ner igen!! Då kommer han som äger gården där ridhuset finns och frågar om han ska köra upp bilen och släpet, vilket han gör och det går hur bra som helst ( Jag har lär mig att man inte får gasa, men ska köra långsamt) Tusen tack till Peppe på Uddensgård som hjälpte till att köra upp släpet. Väl uppe så lastar vi in Cesto och åker tillbaka till stallet.

Sedan är det Puttes tur att få komma till ridhuset. Men med honom så parkerade vi ovanförbacken så då gick allt bra.

Det blev en otroligt lång dag!! Men väldigt lärorik!
Tusen tack till alla snälla människor som hjälpte oss.


Söndag: Ut i skogen med Sux-Marcel och Elina-Putte. Var ute ca 30 min, skritt, trav och galopp.
Cesto skötte sig prima.
Från att jag inte ens har kunnat leda Cesto på en promenad i skogen utan att han har bockat och bråkat till att jag kan rida ut med två andra och skritta-trava-galoppera är helt fantastiskt. Jag är otroligt glad för att det äntligen känns som att det går framåt, (med stora steg :-)

3 kommentarer:

  1. Oj, jösses vilken resa ni har haft. :-/ Puh. Jag avskyr att köra transport på vintern, men med Chevan funkar det bra ;-) Ser fram emot kort på er.

    SvaraRadera
  2. Vilken dag! Skönt att allt gick bra och att det inte var nån häst i släpet när ni slirade omkring :)
    Kram på er från Tolla

    SvaraRadera
  3. hehe, ja verkligen! Det var första gången som jag körde släp. Att köra var inga problem, men alla dessa backar och att parkera.. Puhh, måste öva :)

    SvaraRadera